Säännöt

Tapahtumien yleiset säännöt


Tällä sivulla kerrotut säännöt ovat Pohjolan tuho -antologian pelien yleiset säännöt, joita noudatetaan kaikissa peleissä, ellei toisin mainita. Lisäksi peleissä voi olla pelikohtaisia sääntöjä, joista kerrotaan pelaajille erikseen. Pidätämme oikeuden muutoksiin, joten säännöt kannattaa käydä tarkastamassa aina ennen peliä muutoksien varalta.


1. Pelitapahtumien aikana noudatetaan (todellisen) Suomen ja fysiikan lakeja, sekä tervettä maalaisjärkeä. Tapahtumat ovat päihteettömiä, tupakointi on sallittu vain siihen osoitetulla paikalla.

2. Turvallisuus on aina etusijalla! Emme myöskään hyväksy syrjintää, kiusaamista tai häirintää missä muodossa pelaajien välillä. Peleissä on hahmoihin kohdistuvaa epäasiallista kohtelua sekä henkistä ja fyysistä väkivaltaa, joiden suhteen noudatetaan sovittuja sääntöjä ja pelaajalla on aina mahdollisuus katkaista tilanne.

3. Peleissä keskitytään erityisesti pelimaailmaan ja hahmoihin eläytymiseen, eikä peleissä ole tarkoitus "voittaa" ketään. Tunnelman luominen ja ylläpitäminen on kaikkien yhteisellä vastuulla, perseilyä ja muiden pelin pilaamista ei katsota hyvällä. Pelataan siis yhdessä ja luodaan peliä myös muille! Lisäksi kannattaa muistaa "suurimman draaman sääntö"; salaisuudet on tarkoitettu paljastettavaksi ja kahdenkeskiset tapahtumatkin kannattaa pelata julkisemmin, kuin ne oikeasti tapahtuisivat, koska se tuo enemmän pelattavaa kaikille.

4. Pyritään pelaamaan koko ajan ingame ja offgame vain silloin, kun oikeasti tarvetta.
- Offgamen merkki on käsi nostettuna nyrkissä pään päälle.
- Offgame-tila osoitetaan ennen peliä, sinne voi hakeutua, jos tarvitsee levätä/ei halua enää pelata.

- Perustarpeet (syöminen, vessassa käynti jne.) hoidetaan lähtökohtaisesti ingame. Tupakkapaikka on offgame-alue.

5. Toisen omaisuutta ei saa oikeasti vahingoittaa ja jos niin sattuu käymään, pelaajat sopivat asian keskenään. Jos tulee hajottaneeksi pelipaikan irtaimistoa tai rakenteita, tulee asiasta ilmoittaa välittömästi pelinjohdolle. Rikkoja korvaa täysimääräisesti aiheuttamansa vahingon. Pelaajia ei ole vakuutettu pelin puolesta.

6. Pelaajien odotetaan olevan rehellisiä omista rajoistaan ja viestivän niistä vastapelaajille esim. liikennevalo-mekaniikan avulla. Jokaisen tulee myös kunnioittaa toisten pelaajien rajoja ja toiveita tilanteen de-eskaloimisesta. Tilanteiden eskaloimiseen tulee olla molempien osapuolten suostumus.



Turvallisuus


PELI SEIS

Jos pelin aikana syntyy oikea vaaratilanne, tämän huomannut pelaaja huutaa "PELI SEIS", jolloin peli keskeytyy ja kaikki pysäyttävät toimintansa toistaen huudon. Vaaratilanteesta tulee ilmoittaa välittömästi pelinjohtajille. Peli jatkuu vasta, kun pelinjohto antaa siihen luvan "PELI JATKUU".


TURVASANA

Jos pelitilanne syystä tai toisesta menee nopeasti yli pelaajan sietokyvyn, pelaaja sanoo "TURVASANA", jolloin vastapelaaja keskeyttää välittömästi kaiken toimintansa ja irrottaa otteensa. Tämän jälkeen pelaajat sopivat offgame, miten tilanteesta jatketaan. Tarvittaessa hakeudutaan offgame-tilaan ja pyydetään paikalle pelinjohtaja tai turvahenkilö.


LIIKENNEVALO-MEKANIIKKA

Pelin aikana on myös mahdollista kommunikoida vastapelaajan kanssa tilanteen etenemisestä käyttämällä "liikennevalo-mekaniikkaa". Liikennevaloiksi kutsutaan mekaniikkaa, jossa pelin aikana käytetään värejä (punainen, keltainen, vihreä) kommunikoimaan sitä, missä omat rajat menevät. Tilanteessa siis sanotaan väri (esim. punainen) ja vastapelaaja reagoi siihen alla olevien tapojen mukaan. Normaalissa keskusteluissa esiintyviä sanoja ei huomioida (esim. "sillä on punainen tukka").

Punainen tarkoittaa, että raja on ylitetty ja toisen pelaajan velvollisuus on lopettaa toimintansa ja pakittaa takaisin turvallisemmalle alueelle. (Erona "turvasanaan" se, että peli ei keskeydy, toinen vaan perääntyy. "Turvasanaa" käyttämällä peli pysähtyy pelaajien välillä ja jatkosta sovitaan offgame.)

Keltainen tarkoittaa, että nykyinen taso on hyväksyttävä ja tilanne voi jatkua, mutta sitä ei saa eskaloida pidemmälle.

Vihreä tarkoittaa, että pelaaja toivoo tilanteen eskaloituvan lisää tai haluaa kovempaa kohtelua. Tämä ei velvoita vastapuolta eskaloimaan tai koventamaan otteita!


Liikennevaloja voidaan myös käyttää sen varmistamiseen, onko tilanne ok vastapelaajalle. Tällöin kysytään "väri?", johon vastapelaaja vastaa "punainen/keltainen/vihreä" sen mukaan, mille tilanne hänestä tuntuu.


YLEISTÄ HUOMIOITAVAA

Pelin tulee pysyä oikeasti turvallisena, tarkoituksena ei ole aiheuttaa oikeita vammoja. Tämän vuoksi konflikteja/voimankäyttötilanteita EI SAA pelata portaikoissa tai muissa vastaavissa paikoissa. Mahdollisesti vaaraa tai haittaa aiheuttavia elementtejä (esim. vettä) EI SAA käyttää väkivallan toteuttamiseen.

Kohteeksi joutuvalla on aina oikeus keskeyttää tilanne ja tekijällä tuolloin velvollisuus lopettaa! Tekijällä on kuitenkin velvollisuus huolehtia siitä, että tilanne pysyy turvallisena, eikä tilannetta tule pyynnöstä huolimatta eskaloida sellaiseksi, missä turvallisuus voi vaarantua.



Pelisäännöt


YLEISTÄ

Pelaajan on syytä huomioida, että vaikka pelin tilanteet ovat turvallisia pelaajalle, ne eivät välttämättä ole sitä hahmolle. Hahmo ei aina tiedä, mitä hänelle tapahtuu ja hän voi pelätä perustellusti henkensä puolesta, joten se kannattaa huomioida hahmon toiminnassa ja suhtautumisessa esim. aseistettuihin sotilaisiin ja hahmon kohtalosta päättäviin virkamiehiin.

Lähtökohtaisesti aseettomat hahmot ovat alisteisessa asemassa suhteessa aseistettuihin sotilaisiin ja asetta kantava hahmo on konfliktitilanteissa voittaja. Mikäli molemmilla osapuolilla on ase, ratkaisee muiden aseellisten antama tuki. Ampuma-asetta on siis syytä kunnioittaa, mikäli hahmo haluaa pysyä hengissä. Jos aseen haltija päättää ampua, kohteeksi joutuva hahmo on vaarassa kuolla tai vähintään loukkaantua vakavasti. Ensisijaisesti kuitenkin vain haavoitetaan, ei tapeta.


ASEET JA VOIMANKÄYTTÖ

Pelialueelle saa tuoda vain airsoft- tai muita replica-aseita, joiden suhteen noudatetaan normaaleja käytäntöjä esim. kuljettamisen liittyen. Hahmoja voidaan pelin aikana uhata ja osoittaa aseella. Aseiden tulee olla lataamattomia, kuulia ei käytetä missään tilanteessa. Jos pelitilanteessa päätyisi ampumaan, käytetään sanaa "laukaus", johon tarvittaessa liitetään paikka, johon osuma tulisi (mikäli kohde on kauempana eikä tämä selvästi näe, mihin tähdätään). Eli jos pistoolin piippu on otsaa vasten, riittää "laukaus", mutta jos ampuu esim. liikkuvaa hahmoa käytetään "laukaus oikea olkapää". Laukaus osuu aina ampujan määrittelemään kohtaan. Ammutun hahmon tulee välittömästi reagoida osumaan ja jos se olisi selvästi kuolettava, esim. osuma päähän, hahmo kuolee.

Peleissä voi tapahtua teloituksia, jotka toteutetaan ampumalla starttipistoolilla. Tällöin teloitettavana oleva reagoi laukaukseen kuin se olisi tappava. Pelaajalle tarjotaan kuulonsuojaus ennen ampumista.

Peleissä ei käytetä oikeita teräaseita. Keittiöstä löytyvät veitset, mahdolliset sakset ja monitoimityökalut on rajattu vain siihen käyttöön, mihin ne on tarkoitettu. Mitään terävää välinettä ei missään tilanteessa osoiteta toista ihmistä kohti, eikä sellaisen käytöllä uhata. Peleissä hahmoilla voi olla lateksi- tai muita pehmeitä "teräaseita" pelinjohdon luvalla. Vahinkojen välttämiseksi näillä ei saa lyödä/iskeä oikeasti ketään.

Huonekaluja tai muuta irtaimistoa ei saa käyttää aseena, eikä heittää ketään kohti!

Sotilaat voivat käyttää voimakeinoja muita hahmoja kohtaan. Uhkaavasti käyttäytyvää hahmoa voidaan rajoittaa fyysisesti, ottaa kiinni, viedä hallitusti maahan, pitää esim. vatsallaan maassa ja kädet voidaan sitoa käsiraudoilla. Pelaajan tulee välittömästi kertoa, jos käsiraudat ovat liian tiukalla ("off, raudat liian tiukalla"). Sotilailla voi myös olla käytössä bofferi-pamppuja, joilla voidaan lyödä reiteen vastarinnan murtamiseksi. Pelaajan tulee eläytyä lyöntiin, kuin se tehtäisiin oikealla pampulla. Tämän mallintamiseksi kyseisellä jalalla ei voi kävellä noin 15 minuuttiin ja sen jälkeenkin jalka on kipeä.


VÄKIVALTA

Henkinen väkivalta

Pelin aikana ei haukuta tai muutoin viitata negatiivisessa sävyssä pelaajaan liittyviin asioihin, esim. ulkonäköön tai muihin yksilöllisiin ominaisuuksiin. Hahmoa voi haukkua termein, jotka selvästi liittyvät hahmoon, eikä pelaajaan. Seksuaalissävytteinen kielenkäyttö kielletty, eli ei esim. huorittelua tai homottelua. Uhkailla saa vapaasti, kunhan pysytään hahmoon liittyvissä uhkauksissa (huom: seksuaalisella väkivallalla ei saa uhata!).

Henkistä väkivaltaa voidaan toteuttaa myös sulkemalla hahmo pieneen tilaan (eristys). Toisen hahmon tulee tuolloin olla tilan välittömässä läheisyydessä ja päästää pelaaja pois, jos tämä käyttää "turvasanaa".

Fyysinen väkivalta

Ketään ei lyödä tai potkita todellisella voimalla. Lyönnit, iskut, potkut jne. toteutetaan pehmennetysti/näytellen tai laittamalla oma käsi väliin, johon lyönti osuu. Kohde reagoi näihin, kuin osuma olisi todellinen. Toisen pelaajan "rinnuksiin" voi käydä kiinni ja töniäkin kevyesti, kunhan on varma, että vastapuoli on mukana tilanteessa eikä se aiheuta vaaraa (kaatuminen, pään iskeytyminen seinään jne.).

Seksuaalinen väkivalta

Seksuaalisen väkivallan pelaaminen/mallintaminen ja sillä uhkaaminen sekä hahmon riisuttaminen on kiellettyä.

Pelin yhteiskunnassa seksi on tabu ja sitä harrastetaan lähtökohtaisesti vain puolisoiden kesken (aviorikos johtaa ongelmiin VTV:n kanssa, mahdollisesti pelkkä irtoseksikin etenkin naisten kohdalla). Pelin aikana hahmoilla ei ole mahdollisuutta harrastaa seksiä, tähän ei siis ole mallinnustekniikkaa. Seksiä ei myöskään saa käyttää kauppatavarana etujen saamiseen.


MUUTA

Hahmon kasvot voidaan peittää kankaisella hupulla näkemisen estämiseksi. Hupun laittaneen hahmon pelaaja vastaa siitä, että pelaajan liikkuminen on turvallista silmät peitettyinä!

Viranomaishahmot voivat tarkastaa toisen hahmon (ns. henkilöntarkastus) ja tämän omaisuuden vaarallisten/kiellettyjen esineiden löytämiseksi. Tässä yhteydessä löydetyt esineet voidaan takavarikoida. Hahmoja ei kuitenkaan riisuteta takkia ja kenkiä lukuun ottamatta.

Pakeneminen ei peleissä onnistu karkuun juoksemalla. Mikäli pelissä hahmojen on mahdollista paeta, siihen käytettävä tapa selviää pelissä hahmoille (esimerkiksi tietyn lupalomakkeen saaminen, jonka avulla alueelta pääsee pois).

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita